Design of e-module based on discovery learning in basic boga students of class X tata boga in SMK Negeri 1 Beringin
DOI:
https://doi.org/10.24036/jptk.v4i1.17123Keywords:
e-modul, Discovery learning, Learning material, Vocational High SchoolAbstract
The purpose of this research is to produce valid e-modules based on discovery learning, and effective in basic food subjects. These e-modules based on discovery learning are designed to improve students’ understanding so that it can improve students' learning outcomes. The method in this study uses Research and Development (R&D) with 4-D development procedures (Define, Design, Develop, Disseminate). The data analysis technique uses descriptive analysis techniques to describe the validity, practicality, and effectiveness of e-modules based on discovery learning. The results obtained from this development research: The validity of e-modules based on discovery learning is declared valid on the media and material aspects. The practicality of e-modules based on discovery learning from teacher and student responses is stated to be very practical. The effectiveness of e-modules based on discovery learning is stated to be effective in improving learning outcomes. Based on the findings of this study it is concluded that the e-modules based on discovery learning are valid, practical, and effective to be used as a learning aid in basic food subjects.
Downloads
References
Ahmad, Dharma Kasman. 2016. Trik Kolaborasi Android dengan PHP dan MySQL. Yogyakarta : Penerbit Lokomedia.
Anwar, Ilham. 2010. Pengembangan Bahan Ajar. Bahan Kuliah Online. Direktori UPI. Bandung.
B.P, Sitepu. 2006. Penyusunan Buku Pelajaran. Jakarta: Verbum Publishing.
Borg, Walter, R. 1989. Educational Research, an Introduction. New York: Longman Icn.
Daryanto. 2013. Media Pembelajaran. Bandung: Satu Nusa.
Daryanto, Aris Dwicahyo, Pengembangan Perangkat Pembelajaran, Silabus, RPP, PHB, Bahan Ajar. 2014. Yogyakarta: Gava Media, h. 189-190.
Depdiknas. 2008. Penulisan Modul. : Direktorat Jendral Peningkatan Mutu dan Tenaga.
Djamarah, Syaiful Bahri dan Aswan Zain. 2002. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Hamalik, Oemar. 2012. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Herlin, Febrina. 2011. Dasar dan Tujuan Disiplin Sekolah. Jakarta: PT. Tama Press.
Hudayah, Tri Erni., Luthfiyah, N., & Wahini, M. 2014. Pengembangan Modul Menyiapkan Stock, Soup dan Sauce dengan Model Pembelajaran Langsung Untuk Siswa SMK Bidang Keahlian Tata Boga. Jurnal Pendidikan dan Vokasi: Teori dan Praktek (Vol.2, No.1)
Juwantara, R.A. 2019. Analisis Teori Perkembangan Kognitif Piaget pada Tahap Anak Usia Operasional Konkret 7-12 Tahun dalam Pembelajaran Matematika. Al-Adzka: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Madrasah Ibtidayah, 9(1), 27-34
Kementrian Pendidikan Nasional. (2010). Panduan Pengembangan Modul Elektronik. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Majid.
Kemendikbud. 2017. Panduan Praktis Penyusunan e-Modul. Direktorat Pendidikan Dasar dan Menengah.
Komarasari, Riani Nirmala. 2016. Perancangan Modul Pembelajaran Prosedur Pembersihan dan Penataan Kamar Mandi Berbasis Discovery Learning di SMK Negeri 15 Bandung. Jurnal Universitas Pendidikan Indonesia.
Kurniasih, Imas & Sani, Berlin. 2014. Implementasi Kurikulum 2013 Konsep & Penerapan. Surabaya: Kata Pena.
Kurniawan, dkk. 2015. Efektifitas Penggunaan Jurnal Belajar Dikaji Dari Hasil Belajar dan Kemampuan Metakognisi dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika. 2014. 1-8.
Laili, Ismi. 2020. Pengembangan E-Modul Project Based Learning pada Mata Pelajaran Instalasi Motor Listrik di SMK. Tesis tidak diterbitkan. Universitas Negeri Padang.
Lestari, E. 2015. Pengaruh Penggunaan Bahan Ajar Online Terhadap Prestasi Siswa Universitas Terbuka Fakultas Ekonomi Universitas Terbuka. Jurnal Pendidikan Terbuka dan Jarak Jauh (Vol. 16, No.1)
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif dan R&D. Bandung : Alfabeta.
Suparman. (2014). Peningkatan Kemandirian Belajar dan Minat Belajar Siswa Mata Kuliah Elektronika Analog dengan Pembelajaran PBL. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan (Volume 22 No. 1), Hlm.84.
Suprihatiningrum, Jamil. 2013. Strategi Pembelajaran Teori dan Aplikasi. Yogyakarta: AR-RUZZ Media.
Syafitri, Festiyed, Putra, Mufit. 2019. Desain Modul Interaktif menggunakan Aplikasi Course Lab berbasis Pendekatan Saintifik Pada Materi Usaha, Energi, dan Momentum. Pillar of Physics Education, 12(3), 433-440.
Tumurun, S. 2016. Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Pada Materi Sifat-Sifat Cahaya. Jurnal. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Lulu Fajar Wati, Agusti Efi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.